Rennais 2013-2014

Rennais 2013-2014

Sep 7, 2011

Rennes :)

salam.

akhirnya, balik jugak aku ke France. mula² tu memang sedih. nilah the first timenya aku nangis sampai tersedu² dalam kapal time mau fly dari Labuan ke KL, sebabnya aku tahu yang tahun ni aku akan ke tempat baru and aku macam rasakan bila aku balik ni memang akan banyak kesusahan or cabaran yang akan aku tempuh keseorangan di sini nanti.

tapi Alhamdulillah, so far semuanya dipermudahkan. bermula dengan di airport CDG yang mana aku ada terjumpa sorang makcik Singapore ni yang sangat baik hati, then dengan cours (kuliah) yang xla pack mana pun (sebabnya banyak yang kena kensel ehhehe :D). isnin tu memang dari kol 8 pagi sampai kol 5h45 petangla cours, tapi besa sudah sebab di IUT dulu pun jadual memang macam ni pun. selasa, aku just ada cours kol 5, harini and esok plang teda kelas! haha heaven~~

tadi aku ke la poste, mau ambil perabot yang aku beli di IKEA di tenet.haritu dia ada hantar di rumah, tapi time tu aku di Labuan masih so dia simpan di La Poste Cesson Sévigné la ( sebab rumah aku di Cesson Sévigné, sempadan jak ngan Rennes :D ) and bila sampai sana tengok² dua² kotak besar and berat. makcik tu plak kata kalo teda kereta memang presque impossible la aku mau angkut nek bus. ahaa. cabaran betul. peningla aku pikir cemana mau angkut. alhamdulillah, kol 11h40 ada orang la poste kol, dia cakap dia mau hantar barang aku ke rumah. ya Allah siyes aku rasa bersyukur gila. terus aku rasa hari aku macam berseri² hehe.

yang pentingnya, I'm very very very happy to be here.dulu maybe aku sedih sebab xdapat rumah yang aku mau tu, tapi sekarang ni aku memang bersyukur sebab Allah gerakkan hati aku untuk pilih rumah ni. di sebelah kiri rumah aku, jalan kaki ke Université 5 minit sda sampai kelas, bus stop depan pintu masuk université tu jak untuk ke bandar Rennes, which is xjauh, just 10 minutes jak (memang selalula aku ke bandar ni merayau uhuk² ). ke kanan aku plang is kawasan Cesson Sévigné yang aku rasa persekitaran dia campur² antara moden and "kampung". rumah dia banyak yang moden, tapi bila jalan² rasa tenang ja sebab xramai orang. siyes macam rasa di kampung. sikit² mengingatkan aku ngan Béthune dulu :)

view from my house! ^^

sepanjang aku pindah ni, aku rasa memang aku banyak buat KMT. katil, meja study, kerusi study and rak buku sumanya aku yang pasang.yeah, I'm proud with myself :D ekceli awal² buat tu memang rasa macam impossible saja, contohnya macam meja study tu, sepatutnya buat 2 orang and kena guna tenaga LELAKI. walaupun xla secantik and sekemas tenaga 2 orang laki yang buat, tapi akhirnya jadi jugakla meja study aku.this proves that nothing is impossible hoyeah!

okla, mau mandi then cuci baju! sakai ni first time mau pakai washing machine.first tryla ni kiranya eheh. till then~~  

4 comments:

syahril boonie said...

hahah chayok2 dilah!!

Dila Matasan said...

thanks bun! :D

Syazana MND said...

nice view~~ all the best macik!!! :)

Dila Matasan said...

thank you! :)