Rennais 2013-2014

Rennais 2013-2014

Sep 28, 2011

perbezaan.

salam.

wah ayat mau siyes ja kan. ekceli teda apa pun, aku tedala sampai mau berdebate pasal berbezaan or membebel macam kemarin(hurm, maybe a little bitla kut :p ). harini aku mau cerita² jak sama kamu. besalah bila datang time kena study time tulah gatal kan upgrade layoutla, update blogla, tukar profile pic di fb laaaa. macam²lah. macam nda besa. hee

as you know, (eh uolss tauka? tau bhakan ihiih) mau dekat 4 minggu sda aku di Rennes and aku sekarang ni ada buat sampai 3 TP,read : lab (yang len coming soon huuu). so untuk TP atom aku group ngan budak french, TP chimie inorganique ngan Lesley and TP chimie orga ngan Topek.ni mau cerita apa yang aku dapat rasa beza la antara cara orang di Rennes ni ngan orang di Béthune buat.

time TP Inorganique
- kat sini budak² ni sangat précis and jenis amek kesah. contohnya kemarin time TP ngan Lesley, aku g buang solution tu dekat sink, lepastu dia pun macam "metal berat kut, ko tau x yang ko baru ja bunuh sekumpulan burung tadi?" T.T and I was like, oklaaa. dulu kat Béthune suka ati jak buang. bukan teda tempat buang khas, tapi besalah, mau cepat mengemaskan, donc voilà :p
- kalo apa² réactifs yang sda dikeluarkan dari bekas asal nda boleh dimasukkan balik dalam bekas dia balik kalo nda abis guna. first² aritu, aku buatla cara aku di Béthune, nda abis guna masukkanla balik. lepastu Lesley kata, "ehhh xbolehla, kan dah keluarkan dari bekas dia, kenala buang". and I was like, ya rabbi kaya gedabaknya orang² kat sini leh buang² ja réactifs macamtu.mahal kutssss!

last² Lesley pun kata, " bahayalah ko ni". uhukkkkkk

time TP Organique
- aku kestau c Topek apa yang Lesley kata ngan aku kemarin. lepastu dia pun cakap, "ala.. Lesley tu memang safety dia strict sket".tengah² manipulation tu, aku g hidu menatang alah ni tau. xdala kuat sgt pun bau dia, bau ether lagiii kuat! lepastu Topek pun kata, " bahayalah ko ni. mana leh hidu bahan² chemical macamtu. patutlah Lesley kata ko ni bahaya ish²". huaaaaa. kat Béthune dulu kalo nak buat methode séparation untuk bzakan phase aqueuse or orga cikgu sendiri yang ajar. kalo phase orga bau dia kuat sket, yang aqueuse ni kureng sket. huuu. 
- ouh and lagi satu, kat sini mau cuci benda² eksperimen guna air besa. kalo dulu pakai acétone. kinda weird mais bon.


nilah yang ak merepek tadi tu.xsemestinya phase orga di atas, kadang² dia di bawah, depends ngan density dia. so kalo mau confirmkan tulah cikgu aku ajar g hidu menatang nih.

apa² pun, aku tengah try untuk menyesuaikan diri dengan perubahan sekeliling. Topek kata bandar Rennes ni memang bandar yang budak² Chimie dia terrer², so I think that I have a lot of things to learn from them :)

ehhhhh mau study dulu. hihiih bai :p

No comments: