Rennais 2013-2014

Rennais 2013-2014

Apr 17, 2011

Hari yang malang.

Salam.


weekend nih aku pegi ke Masaf Games di Toulon.so lepas 2 hari berkampung di sana,aku pun kirakan pulang awalla sebab mau berweekend di rumah plang.tapi rupanya panas ku sangkakan sampai ke petang,tapi rupanya hujan di tengah hari cewah! harini hari yang malang aku rupanya.so here goes.


1.      09h15  Toulon
         10h22  Aix de Provence Gare TGV


         10h33  Aix de Provence Gare TGV
         13h37  Paris Gare Lyon
   
         14h52  Paris Nord
         16h15  Béthune


Itulah tiket aku yang fes2.napa fes2? haa bacala experience aku yang sedap nih..Mula2 tadi join Aqsa Syarif. konon stat kol 8 pagi tapi besalah kalo janji Melayu kan,belum tentu punctual.so akhirnya kol 8h45 tu aku pun blah pegi gare (read:railway station) Toulon.tengok2 orang yang dijemput baru sampai.
OK FINE. aku pun malas mau pikir sda.yang penting aku mau balik.






2. So naiklah aku train aku yang first destinasi Aix de Provence.sebelum ke Aix train ni singgah ke Marseille dulu tahu.yang bestnya kan,dia bertolak dari Marseille kol 10h13 sedangkan train tu sepatutnya sampai ke Aix kol 10h22!! ok jangan gelabah.bagus pegi tanya pakcik controleur (pakcik cek tiket dalam tren).


Me : Monsieur, saya kena turun ke Aix and ambil tren ke Paris nih.Xpa ka kalo tren ni sampai lambat?


Pakcik : Xpa2 sudah settle.xpayah risau.


Senang hati I. train ni sampai Aix kol 10h40,kiranya lambat 20 minit daripada schedule.relek2 jakla turun tren.bila tengok dekat senarai train yang akan depart ,macam pelik jugak. napa tren ke Paris teda weiiiii?????!!! arghhh sudah. tanya pakcik SNCF. tengok2 tren tu sda jalan. makcik sebelah aku tu sdah marah2.aku yang tengah panas ni makinla serabut T.T


terpaksa tukar tiket train. 


       12h13  Aix de Provence TGV
       15h19  Paris Gare Lyon


       16h22  Paris Nord
       17h44  Béthune


Dalam hati memanasla jugak.tapi lama2 tu cool balik.ndapala.kul 5 tu okeh lagi.sempat lagi berweekend2 di rumah.hee .naikla train pegi Paris tuuu... tiba2 kol 15h13 train tu berenti di tengah2 jalan. rasanya belum lagi sampai area Paris nih.jauh lagi nih.ndapala.sekejap jak tu ya berenti. 5 minit.. 10 minit.. 30 minit...and akhirnya 16h10 train tu bergerak.DAMN.train aku pegi ke Béthune kul 16h22.gerenti nda sempat nih sebab kena ambil metro or train lagi pergi ke gare nord untuk ambil train aku.sampai lambatla niii nampaknyaaa


3. Sampai di Paris Gare Lyon kol 16h45.memang sahla aku kena tukar tiket.tambah lagi satu kerja.tapikan,napa gare ni ramai gila gilaaaa orang wei? ah sudah.tengok2 hampir suma train delay.patutla sesak gila dalam gare ni. bila jadi macamni,adalah kes orang gaduh dengan orang SNCF sebab marah train lambat.then adalah jugak orang marah sebab jalan sesak.Ya Allah.siyes aku serabut.


Tyme tukar dekat kaunter..


Me : Bonjour Monsieur. Sebenarnya saya baru sampai dari Aix ni.Saya sepatutnya ambil train dari Paris Gare   du Nord ke Béthune tapi nampaknya saya sudah terlepas train.boleh x kalau saya nak tukar ambil train yang lepasni ke Béthune?


Pakcik SNCF: dari Aix ? ouhhh di Aix tu memang banyak train yang delay.kejap saya cekkan pukul berapa train kamu... train seterusnya kol 18h52.


Me: okeh saya ambil tu.


Pakcik SNCF: macam passportla tiket kamu.(sebab tiket aku ada 5 keping!huuu)


Me : (sengih kerang busuk)


okeh skang ni aku just kena ambil train D ke Gare du Nord.kita harap jakla teda problem train aku ke Béthune tu.


4.  What????? line train D ada accident? S***. Okeh nampaknya aku kena naik metro~~ aaaaaa malasnya kena tukar2 lagi.xpala.asalkan sampai.siyes aku malas sda mau pikir.Alhamdulillah,metro yang aku naik xdak masalah.bila sampai ke Paris Nord tengok2 train pun suma on time.memang syukur gila lah.aku pun penat sda ni.nda sanggup!!


Tyme pakcik controleur cek tiket dalam train ke Béthune..


Pakcik : Bonjour Mademoiselle.oullaaaa.apa jadi nih?? (sambil tengok tiket aku yang banyak2 tuh)


Me: Train delay punya pasal..


Pakcik : Kamu memang tiada luck harini.


Me: haah.


Pakcik : Kadang2 kes macam kamu ni memang berlaku jugak.xboleh ditolonglah.time ni lagi time orang cuti.Lagilah banyak problemnya..


Me: baikkkkk..


Sampai Béthune,memang aku lega gilala..xkesahla kena jalan kaki balik ke rumah pon.at lasttt.selepas 11 jam perjalanan,I'm home bebeh!! 











No comments: