Rennais 2013-2014

Rennais 2013-2014

Apr 13, 2011

Chemistry :D

Dalam french,chemistry ni chimie (shi-mi).Orang selalu cakap chimie ni susah sebab benda xnampak.tapi eventho orang cakap susah,aku tetap suka.normalla kan,ada orang xdapat masuk chemistry,ada orang xdapat masuk mecanical (macam akula).


Ya,aku memang suka chimie.tapi bila orang tanya aku,aku mesti ada problem untuk jawab sebab:
1) aku xreti mau terangkan.lagi2 kalo ko tanya aku dalam french lagi liatla aku mau jawab.
2) sebab kadang2 tu aku paham sendiri2 jak.
3) sebab penah ada kes aku ajar kawan aku bila exam markah dia lagiii tinggi dari aku terus aku macam fobia sket mau ajar2 orang ni lol

Napa tiba2 aku merepek pasal chemistry nih? hee sebab stage(read:intern) aku laaa.aku kan ada cerita pasal aku kena kaji mendapan kan.so kerja aku dalam "2 minggu" ni cuma kena cari concentration sulfur dalam mendapan tu.bukan senang tau.mula2 kena buat AVS ( Acid Volatile Sulfide).then kena buat analysis guna potentiometrie (kalo berminat bolehla cek google aaa :D).buat menatang ni bukan sebarang.mau ambil sampel masukkan dalam bekas kaca tu pun kena buat dalam plastik yang diisi dengan gaz dinitrogen supaya xubah chemically and biologically mendapan tuh.then buat AVS tu kena tunggu 1 jam.and aku kena buat 15 sampel.setiap sampel tu kena buat 2 eksperimen.meaning,in the end aku akan ada 30 sampel yang aku kena analysis.analysis tu bukannya setiap kali ko buat menjadi.kadang2 ada problem jugak.

nihla beg untuk isi dinitrogen untuk masukkan sampel dalam bekas kaca tuh

macam kemarinla.satu hariiii tu dari pagi sampai petang aku balik aku buang masa aku untuk analysis 2 sampel daripada 30 sebab ada problem.memang down gila gila gilaaa laaa.nasib bek cikgu aku tuh baik.sabar jak tengok muka monyok aku bila cakap sama dia heee.

Alhamdulillah harini aku berjaya buat 25 sampel.yang 5 lagi tu problem macam kemarin.entah biarla.tingula esok.tapi yang buat aku teringat2 sampai sekarang,apa yang cikgu aku cakap bila dia tengok result aku.

"you see,you've made it.there's nothing to be stressed about laaaa"

kata mau jadi chimiste,kenala sabar.xboleh putus asa cepat.apala aku niii.merci monsieur.terus semangat balik :D


chimie itu menarek :D


another 2 days to go,and then it's MASAF Games time! hee.take care!

6 comments:

faraHanAtiQahZaini said...

good luck dilah!!

* fobia ngajar urang lepas urang y ko ajar lagi tgi mrkh dari ko?? hahahah, mcm2 la nyit!!

Syazana MND said...

thumbs up dla! ganbarou na

Raja Nurul Anis said...

bha,nak pengsan nak pengsan..hahahhaa....=PPPP......*antichimie boo*...hahhaa....best stage yang?

Dila Matasan said...

Farahan:heee awu fobia dikit.ajar dikit2ok.munkn br tutorat tu alum :p

Dila Matasan said...

Nanako:Tenkiuuu nyittt ;D

Dila Matasan said...

Angosh:haha ak anti meca :p ok ja best.hee