Rennais 2013-2014

Rennais 2013-2014

Jan 6, 2012

cahaya.

salam.

alhamdulillah, for the first timenya untuk tahun ni dapat ber'bulatan gembira' bersama temen² kesayangan ^^ usrah yang memang ringan² ja, duration sejam, tu pun aku mintak sebab kalo terlebih nanti aku tidur lak uhuk². sangat suka dengan sesi first kami harini !! so mau kongsi kat blog di samping nanti bolehla aku baca balik kann. sebab aku perasan selama ni apa yang aku salin di buku usrah nda pernah berbaca pun ehehe :D

harini kitaorang buat TnT (tafsir and tadabbur) surah annur ayat 35-43. at first bila bukak ja page tu terus ak teriak : wahhh kita mau buat pasal kahwinka ni? (excitednyaa lah hai kalo pasal kahwin :p ) sebab aku ada lekat kat ayat 35 tu, tulis NIKAH. xsedarla plak itu ayat 32.ceh hampes :p

dalam² banyak² ayat tu, cik mumu paling tekankan ayat 35. ayat ni ayat hafazan time sekolah menengah dulu. tapi napa aku nda ingat? dush² >< berikut adalah terjemahan bagi ayat ni:

Allah (pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya-Nya, seperti lubang yang tidak tembus, yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalamnya tabung kaca, (dan) tabung kaca itu bagaikan bintang yang berkilauan, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yng diberkahi, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di timur dan tidak pula di barat, yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Allah memberi petunjuk kepada cahaya-Nya bagi orang yang Dia kehendaki, dan Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. (24:35)


Dalam ayat ni, Allah mengumpamakan cahayanya seperti pelita yang dinyalakan dengan minyak zaitun dalam satu bekas kaca di dalam satu bilik yang gelap. Apa yang boleh kita kaitkan perumpamaan di atas ni dengan kita?

kaca : hati
minyak zaitun : Al -Quran

Bayangkan kita blackout, mesti kita akan rasa lost, mesti kita akan rasa mahukan someone to be with us kan (aku pernah melalui saat² itu selama 5 hari so aku tau perasaannya macam mana >< ) Samalah jugak macam perumpaan di atas. Kita tidak mungkin akan dapat hidup tanpa cahaya daripada Allah. Rasa macam lost, gundah gulana suma² lah, terutamanya time examkan memang hebatla tekanan emosi tu kan.Tapi bila kita terai untuk menerangi hati kita dengan Al-Quran, iA, mesti kita akan rasa tenang, rasa confident, rasa macam ada suatu semangat balik yang datang kepada kita :)

Lagi satu, Allah ada menyebut bahawasanya cahaya yang Allah berikan nilah yang akan menjadi torchlight untuk kita time meniti jambatan sirat di akhirat nanti. bestkan?

Maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya dan kepada cahaya (Al-Quran) yang telah kami turunkan. Dan Allah Mahateliti terhadap apa yang kamu kerjakan (64:8)

Sebagaimana kita berusaha untuk mengekalkan cahaya² di rumah kita, jom kita berusaha untuk mengekalkan cahaya Allah ni di hati kita jugak! macam mana? firman Allah:

(Cahaya itu) di rumah-rumah yang di sana telah diperintahkan Allah untuk memuliakan dan menyebut nama-Nya, di sana bertasbih (menyucikan) nama-Nya pada waktu pagi dan petang (24:36)


bak kata cik mumu: jadikan cahaya itu sebagai tenaga and semangat untuk kita. (osemnya siap pakai rumus Einstein lagi tu hahaha :p)


till then.

No comments: