Rennais 2013-2014

Rennais 2013-2014

Jan 13, 2012

Bara.

salam.

buat budak² malaysian yang tinggal di france, panggilan bara ni kira sangat sinonimla untuk orang² arab. napa bara? sebab selalu sangat mengumpat diorang, so memandangkan diorang ni di mana² ja, nama arab tu pun di tukar jadi bara :p

tadi kami halaqah jap, terkeluarla cerita pasal bara ni. not a positive one la, mostly cerita pengalaman kena kejar ngan pakcik bara. menakutkanla jugak ekceli, tapi xpala, boleh masukkan dalam kamus experience aku kan. so version aku pulak macamni:

time tu aku masih di béthune. kena pergi ke mana ntah weekend tu, so amekla train jumaat malam sorang². time mau keluar daripada gerabak tu, (tengah tunggu pintu kena bukak sebenarnya), adalah 2 orang mamat bara ni asyik pandang² aku dari atas ke bawah. aku perasan ja, tapi buat dek. bila suda keluar tu aku pun jalanla cepat². bukannya apa, aku kena tukar railway station (gare) untuk amek tren ke destinasi yang ingin dituju. tiba² pakcik dua orang ni block aku dari depan. aku pun blur la. sdala baru bangun tidurkan, memang teda moodla mau melayan. mula² dorang bawa ak cakap arab, aku balasla in french, cakap i speak french, i don't speak arab. then diorang pun tanyala, cik ni dah kahwin ke belum? hamboi..kenal pun x, baru first time jumpa, terus tanya dah kahwin ke belum? gila gatal. so aku pun tunjuk jalah tangan aku. nasib bek ada pakai cincin. and alhamdulillahla, lepas tengok cincin tu terus ekspresi muka diorang berubah and cepat² blah. ahaks.

macam ni ler. tapi xpayahla sampai berinai and gedik² letak cincin kat jari manis. letak kat jari tengah sudaa 

kesimpulannya:
pakaila cincin. nanti selamat dari pakcik bara. and of course, mintalah perlindungan daripada Allah. itu yang paling penting :)

No comments: