Rennais 2013-2014

Rennais 2013-2014

May 16, 2011

sedekah.

Salam.


Satu hari tu,macam biasala,lepas balik dari sekolah aku akan cek petisurat aku.eh ada surat dari muslimhands.aku pun nda tahula dari mana aku tau pasal muslimhands ni,tapi sejak aku stat bagi sedekah tahun lepas setiap bulan dia akan hantar surat pasal perkembangan diorang.tapi haritu,bila aku dapat surat tu,aku rasa nda suka sangat.dalam hati aku cakap, "mesti mau mintak sedekah lagi ni".


tapi bila aku bukak sampul surat tu,automaticly aku menangis.




dia tulis sana : duit yang aku sedekahkan haritu yang hanya berjumlah 15 euros sudah pun selamat dorang belikan beg sekolah untuk anak² yatim di atas ni.bayangkan,15 euros yang bagi aku ndala bernilai sangat,tapi dorang boleh belikan beg sekolah untuk lebih 20 orang budak.muka pun hepi sorang² kan.perasaan aku time tu? malu dengan diri sendiri.haritu time aku mau sedekah,aku mau letak 50 euros,tapi sebab bulan tu macam mau pokai² sda,so aku bagila 15 euros jak.itupun dengan rasa yang berat hati.terukkan?


mungkin Allah mau tunjukkan jugak dengan aku.alhamdulillah,bulan tu tiba² rezeki aku mencurah².duit CAF ( duit sewa rumah yang dibayar oleh kerajaan France untuk student² France) masuk sampai +500 euros,duit aku pulak nda pernah kurang dari 1000 euros walaupun aku rasa banyak jugak aku guna untuk beli² barang.halus sungguh teguran Allah,tapi cukup untuk buat aku terasa.yalah,apalah sangat 15 euros tu dengan biasiswa yang aku dapat.sebulan aku dapat dalam 1000 euros.15 euros tu just 1.5% jak dari biasiswa aku.tu pun mau kedekut? huhu siyeslyla anda tidak bersyukur.


Firman Allah:


Dan perumpamaan orang-orang yang membelanjakan hartanya karena mencari keridhaan Allah dan untuk keteguhan jiwa mereka, seperti sebuah kebun yang terletak di dataran tinggi yang disiram oleh hujan lebat, maka kebun itu menghasilkan buahnya dua kali lipat. Jika hujan lebat tidak menyiraminya, maka hujan gerimis (pun memadai). Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu perbuat. ( 2:265)

Syaitan menjanjikan (menakut-nakuti) kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan (kikir); sedang Allah menjanjikan untukmu ampunan daripada-Nya dan karunia . Dan Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha Mengetahui. (2:268)


(terasa²)

oh ya.sekarang ni muslimhands ada buat program anak angkat untuk anak² yatim di negara islam seluruh dunia.sebulan 39 euros jak.siyesly,kamu² nda akan rugi bersedekah.kalo Allah nda balas di dunia,di akhirat pun Allah akan balas.insyaAllah :)


untuk menyumbang kepada muslimhands,sila klik sini.

No comments: