Rennais 2013-2014

Rennais 2013-2014

Oct 2, 2011

money~

salam uolss!!

tadi time tengah² mandi aku teringat ada orang cakap ngan aku, "xleh hiduplah kalo macamtu.." . itulah kebanyakan orang cakap ngan aku bila aku kestau dorang yang aku sekarang ni tinggal di appartment yang sewanya 490 sebulan, kiranya separuh dari elaun yang kami dapat sebulan. siyesly, napa plang nda dapat hidup?

untuk pengetahuan korang² yang nda study di france, student di sini dapat bantuan daripada gov france untuk bayar sewa rumah, lebih kurang 40% gitu. so kiranya kalo macam aku ni aku just bayar 300 euros gitu jak. still got 700 euros left.

tolak makanan 200 euros
tolak telefon + internet 75 euros
tolak elektrik 42 euros
tolak kad bus 27 euros

tolak dari suma² tu I still got 356 euros. napa lak xleh hidupnya?

dulu time awal² sampai France aku pun penah terasa kesempitan duit yang sangat² sampaikan kena korek duit tabung untuk beli makanan. padahal time tu sewa bilik yang sewanya 198 euros, lebih kurang separuh gov bayarkan so aku just bayar 100 euros gitu ja sebulan. tapi boleh plang sampai kesempitan duit sangat² kan. bila sda skali kena, lepastu memang aku nda buat lagi shopping benda entah apa² and then stat dari sana apa² yang aku beli aku catat and duit yang lebih aku akan simpan. alhamdulillah, sekarang ni walaupun macam bulan ni macam "sempit" sket sebab kena beli perabot sampai ++700 euros, pindah² aritu guna sampai 2000 euros(bayar sewa rumah campur garantie sampai +1000 euros campur lori pindah 900 euros) , I still boleh lek² lagi, thanks to my awesome saving! ;)



cara aku simpan duit aku ikut cara mama, bolehlah kli dekat sini :)

maybe akan ada orang cakap aku macam poyo ka apa, sebab aku selalu kata yang aku suka shopping. eh sepa nda suka shopping best kot hehe. tapi aku banyaknya beli barang² yang aku perlu ja, kalo macam lebih kepada kehendak selalunya aku nda akan beli (contohnya baju,kot, kasut). cumanya kadang² bila datang gedik aku mau shopping tu layan jalah kan,ndakanlah setiap masa pun mau berjimat. pa guna ada duit banyak² tapi nda guna? cumanya bila berbelanja tu beringat²lah, jangan boros sangat!

cukuplah sampai di sini ja. btw kan napa aku rasa macam post aku harini and kemarin mcm lebih kepada post yang errr agak kedewasaan ah? baru mau prasan comel and muda heee :p

till then korang², take care! ;)

No comments: