Rennais 2013-2014

Rennais 2013-2014

Jul 27, 2011

nasihat mama..

salam.

mama selalu give me these advices arah kami,and I feel like sharing them with you all..so here goes:

1) bila dapat gaji/elaun, selesaikan dulu hutang-piutang ( bil² tu suma) and then sebelum berbelanja jangan lupa simpan sekurang²nya 10% daripada gaji/elaun tu.contohnya elaun dapat 1000 euros sebulan,so simpan paling kurang 100 euros,nanti boleh guna time emergency.

2) know your limit : kalau tau nda dapat bayar, silalah jangan berhutang.boleh tu boleh berhutang,tapi bila berhutang tu berdisiplinla bayar.contohnya, gaji dalam rm 1000 ja,tapi berangan² mau kereta besar,rumah besar.lepastu ambil loan yang memang kita tau nda dapat bayar tapi sebab hati kata mau ikutkan sajalah kan.that is really a BIG NO.

3) kawal nafsu.silalah bersyukur.ikut nasihat ni,memang hidup akan bahagia jakla.

mama bukanlah orang ekonomi ka apa,tapi aku salute cemana mama uruskan duit in our household.babah selalu cakap yang mama ni menteri kewangan babah.. mungkin kedengaran macam lucu,tapi aku admit yang mama memang menteri kewangan babah yang excellente!

quote mama yang paling aku suka,
"kalo gaji beribu pun tapi boros buat apa,baik lagi kalo gaji 800 tapi pandai berbelanja"

insyaAllah,aku akan try ikut nasihat mama sebab aku nda mau hidup aku dibelenggu dengan masalah duit yang nda abis² sampai ke tua!harapnya apa yang aku kongsikan ni bermanfaatlah yee ;) till then,take care!

No comments: