Rennais 2013-2014

Rennais 2013-2014

Oct 15, 2012

kerjasama.

salam.

haritu, aku kena buat test pasal personaliti diri aku. ni bukan untuk saja², test ni kiranya salah satu langkah untuk mengetahui potensi dan kelemahan aku, lepastu dari situ aku boleh tahu pekerjaan apa yang sesuai ngan aku. tahun ni kami ada kelas macamtu, believe me, memang bosan. nasib bek ada test² macam ni hihi. so untuk personaliti aku, yang kriteria yang paling bawah is bergaul - bekerjasama - bekerja dalam kumpulan. frankly speaking, memang aku bukan orang yang bole kerja dalam group, kecuali kalo orang tu bole masuk ngan aku.

last week, kami ada TP organometallic (lab). untuk TP ni kami kena bekerja berdua. then adalah satu group ni, sorang chinese girl dari china (A), and sorang lagi french pompuan (B). yang si gadis A ni baru sampai di France, so french dia ndala sehebat mana. yang B ni aku tengok dia tahu yang A ni ndala paham semua, so dia tryla membantu and explain semua teknik and cara² eksperimen. memangla A ni kesian, tapi dia macam nampak nda berusaha. and bagi aku yang buat kerja semuanya B. dari buat eksperimen sampailah bila kena analyse product tu. fin, ya aku tau dia ndala paham semua, tapi sekurang²nya sebelum pergi TP tu revisela apa yang B tu ajar, tengok video ka pasal cemana mau buat TP tu. ni, dahla B buat eksperimen suma, dia g tengok saja, then bole pulak balik awal. binôme aku pulak nda bersetuju. dia cakap B tu jahat, selalu tinggalkan A tu sorang², tapi dia nda nampak macam mana penatnya B tu mau buat eksperimen sorang². sedangkan kami yang berdua ni pun buat eksperimen sama², apatah lagi dia.

bukan niat untuk mengata, tapi bila aku perhatikan pasangan tu aku macam tereflect kat diri aku sendiri. kita mungkin nda dapat pilih sepa group kita, tapi terailah untuk bekerjasama and pahami pasangan kita tu. fin, aku kira bernasib baik sebab dapat binôme yang aku memang da kenal lama, tu pun bila kena marah aku still merajuk haha. tapi jauh di sudut hati, aku cuba untuk fahami dia, mungkin time tu dia tengah penat or stress, or itu mungkin cara dia menegur orang. dan dari situ, aku cuba untuk belajar dari kesilapan. sebab aku tau bab² praktikal ni aku memang careless, kelam-kabut, hentam keromo ja bila buat kerja hihi.

so pengajarannya apa kawan²?

belajar untuk memahami pasangan kita, jangan mudah kecik hati bila ditegur dan ringan²kanlah tulang untuk bekerjasama dalam kumpulan.

meow. take care :3

No comments: