Rennais 2013-2014

Rennais 2013-2014

Mar 26, 2011

a journey.

Salam.

scene 1:first train (Béthune-Lens-Arras-Paris)
tempat duduk 38 gerabak 3.Ala 38 tu ada orangla duduk.dahtu duduk terbalik dari arah train lagi tu.pigi duduk tempat duduk nilah.54 and 55.boleh tengok pemandangan.hehe.

sampai2 Arras...tiba2 ramai orang naik train.penuh kut gerabak tu.dalam hati cakap "pesal awal gila dorang weekend?baru kul 3 lebih petang kuts uhuk3" .Tiba2 ada pasangan ni datang.

Pakcik A: 54 et 55.

Alamak! ada orangla!terpaksala tukar tempat duduk ni.uhuk3

me:Désolée.(sambil tersenyum kaver hehe)

Makcik A: Excuse-nous de vous déranger (sambil tersenyum manis)

me:c'est pas grave :)

and in the end ak duduk jugak di tempat duduk aku.tapi bila pikir,patutnya ak yang mintak maaf gila2 sebab duduk di tempat duduk dorang.ni dorang lak minta maaf.bagus betul kan?

Désolée : I'm sorry
Excuse-nous de vous déranger : We apologize for disturbing you.
C'est pas grave: It's okay

Scene 2:second train (Paris Austerlitz-Les Aubrais-Blois)
train ni xdak tempat duduk macam train first tadi.so kena berebut tempat.nasib bek ak datang awal.so lehla ak duduk dekat satu bilik yang boleh muatkan 8 orang.teman ak dalam journey tu?
2 orang pakcik yang pakai baju kerja duk depan aku
makcik yang duduk di  tepi aku
sorang pakcik ni yang baik and peramah
and sorang lagi pakcik ngan 2 orang anak2 dia yang xpandai dok diam


tiba2 pakcik depan aku ni tanya:

pakcik A:where are you going?

me: Blois (ni pehal plang speaking english dengan aku nih?ouh ni mesti dia pikir ak xcakap french ni).

pakcik baik hati : mais vous parlez français non?

me: hehe oui.

pakcik: Why didn't you tell me earlier? (sambil ketawa2). and tiba2 suasana jadi sangat warm :)

and sepanjang perjalanan tu xpandai sunyi.dengan 2 orang budak2 tu yang xpandai dok diam,sorang tu suka main pintu sampaikan aku ngan makcik sebelah tu stress takut tangan dia terkepit,yang sorang lagi tu sukala berenang atas lantai.adoila!

ada satu tyme tu,budak tu bercerita:

le robot seune est très mésant lui.and bla bla bla

ak dengan makcik sebelah tu gelak jak.sebab dia bercerita tu pelat.seune tu spatutnya jeune,mésant tu méchant.

and I could say that this is one of the best journey in my life! :)

mais vous parlez français non? :but I suppose that you speak french?
oui :yes
le robot seune est très mésant lui : the yellow robot is so bad

3 comments:

faraHanAtiQahZaini said...

hahahah, besh3!!

Syazana MND said...

COMELLL!!! haha tiba2 comel, tapi memang aku rasa comel sangat!! bestnya....

Dila Matasan said...

farahan: haah best! :)

nanako: haha sepa cumil na? aku? hee