Rennais 2013-2014

Rennais 2013-2014

Nov 21, 2012

open-minded

salam.

Selama 6 tahun berada di France, negara yang asing ni, banyak pengalaman yang memang pelik and bagi aku kalo di msia jarang or memang teda. contohnya:
1) time tadika, kanak² diajar untuk melukis patung bogel dalam kelas pendidikan seni.
2) pergi medical check-up, masuk dalam bilik gynecoloque, soklan lazim dia:
 - pernah buat s** tak sebelum ni?
 - pakai protection tak? (kondom, pil pencegah kehamilan)
lepastu bagi kondom free. mantap.
3) bercerita tentang pengalaman s** time makan tengah hari itu biasa and normal.
4) being a 'virgin' is not really acceptable.
5) iklan kat TV suma merepek. contohnya iklan pasal coklat, tapi iklan ghairah gila. kadang² nda paham pun apa kaitan.

and aku rasa banyak lagi. tapi nda ingat.

tadi, kawan aku tegur aku supaya jadi open-minded bila aku cuba mengelak dia mau sentuh aku main². dia french, lelaki. hurm, kalo aku mau ikut cara open-minded dia tu, memang da lama aku bukak tudung, social ngan budak² lelaki, pegi soirée/ party kat bar. bukan aku nda pernah terfikir mau buat benda² jahat tu, pernah ja, terutamanya bila aku rasa dipulaukan sebab aku bertudung. tapi a friend of mind cakap, buat apa mau buang Tuhan sebab mau dapatkan kawan yang boleh membawa ko kepada kehancuran?

aku just berharap aku dapat bertahan berada di negara ni. setahun lebih ja lagi habis master, then I'm going home.

take care.