Rennais 2013-2014

Rennais 2013-2014

Feb 4, 2014

Ready.. Set, Go!

salam uols.

Kemarin aku da start intern dekat lab uni depan ngan umah aku. Ni haa nama lab aku.. class x? hahah :p



Memula tu aku rasa cam cikai jaklah kerja di situ sebab ekceli aku memang berazam mau kerja dekat company tahun ni tapi nda dapat kan.. sekalinya tengok² lab aku intern tu tempat research untuk company Total.. maunya aku xterkejut. patutlah bila aku banding² dengan lab yang aku pernah intern dulu (tapi dekat bangunan sebelah) yang lab aku kerja ni lawa ja.. suma nampak baru and nampak up to date hah gituu. rupa²nya dapat duit dari Total patutlah weiii lawa semacamm. sekarang ni aku happy sebab walaupun aku nda dapat kerja dekat company tapi kerja di sini pun sama jugakkan buat research for O n G company.. aku memang mau cari pengalaman kerja jadi researcher dalam bidang O and G pun so bila tau aku da kat jalan yang betul lega terus aku rasa :D (ofcoz lepas da kerja bayar duit rakyat I'm soo gonna retire from handling all these chemistry stuffs.. mau jadi patissière pulak hahha ok angan xboleh blah)

sekarang ni tinggal kena fokus and buat intern ni bebetul. insyaAllah this will be my last intership. Balik Msia akhir tahun ni da kena kerja dah oh myyyyy I'm not ready to enter the real world yet.. I still want to have fun (yer pemikiran aku ni memang macam budak remaja pon heee). just hope that everything will be ok aminnn

nanti ai update lagi. 

bye and take care XD

Jan 29, 2014

future

pernah x kamu rasa yang kamu tersalah buat pilihan?
like I shouldnt have dated him or why did I choose this profession?

well. itulah dilemma aku sekarang. aku rasa aku salah pilih profession. sekarang ni, benda yang aku betul² mau buat is; patisserie.


I know I shouldn't have said this.. but if I were to be given a second chance, I wouldn't come to France to be a scientist, I would love to learn to be a patissière instead.

sedih.

sekarang ni aku habiskan study aku ni pun separuh hati. 5 bulan saja lagi.. tapi sebelum tu kena melalui internship lagi. penat sebenarnya. tahun² internship. memanglah experience tu bagus, tapi bila kena buat benda yang ko nda berapa suka.. sengsarala jugak.

so aku kira cam mau buat kerja gila heheh. summer ni insyaAllah aku nda akan balik Malaysia. kiranya bulan 7 tu aku mau ambil kelas patisserie. and that kelas sure costs me like A LOT. 2 hari kelas aka 16h belajar pasal basic pun sudah 600 euros. Buat kat école patisserie terkemuka di Paris katanya, haruslah kut mahal. aku betul² mau. siyes mau. tapi tulah. tengok dulu cemana. di Rennes pun ada jugak but I bet harga dia lebih kurang jugak. I'll let you know when the time comes ;)

moga ak diberi kekuatan habiskan suma benda ni. aku nda sanggup. duduk sorang² lagi. bila la bole kahwin. rasa macam xakan saja. da lama tunggu. jodoh xsampai² jugak.

kehbye. take care.

Jan 26, 2014

Random ramblings

salam uols.

alhamdulillah da abes sem 1. exam baru jak abis minggu lepas. stress dia hanya Allah saja yang tahu T.T skang ni tengah bercuti²an sementara menunggu internship aku stat 3/2 nih. doakan aku okeh!

nanti² la update lagi. till then take care!

xoxo

Dec 11, 2013

stage

Salam.

Phase mencari stage akhirnya tamat. Dari 20 applications yg aku hantar untuk internship hanya 4 saja yang positif. Orang kata kalo da master senang ja dapat kan. Tapi aku tak. Untuk sedapkan hati aku, aku cakaplah rezeki tiada. Or qualifications aku teda. Eventhough aku tau suma tu xbenar.

Aku sedih. Betul2 aku rasa yang aku ni nda layak untuk apa2 pun. Sedih bila tengok orang lain happy bila dapat tawaran buat internship kat company hebat2. Sesungguhnya, aku pon mau. Demi Allah, itulah impian aku untuk tahun terakhir ak di sini. And last2 buat kesekian kalinya internship aku akan dibuat di labo uni. Makanya lepastu bila orang tanya nanti mesti aku akan dijuged orang yg xberguna sebab xpandai try bt intern kat company.

Kengkadang betul aku pasrah. Mungkin ni jalan yang terbaik untuk aku. Tapi kekadang datangla sedih and kecewa bila usaha yang aku rasa sama dengan orang lain akhirnya dapat pengakhiran yang mengecewakan.

Selamat berjaya kengkawan semua. Merry Christmas buat yang meraikannya dan selamat bercuti buat yang dapat cuti Christmas ni :)

Oct 11, 2013

Combien de pays avez-vous visité?

Je n'avais jamais compté combien de pays j'avais déjà visité dans la vie, partiellement, avec un bref passage ou plusieurs jours/ semaines. J'ai compté toutes les destinations que j'ai visité même en quelques heures (s'il s'agit d'une escale). Voici ma liste:

- Malaisie ( Kota Kinabalu, Sandakan, Tawau, Miri, Sundar, Sibu, Kuching, Johor, Melaka, Pahang, Perak, Langkawi, Kedah, Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Selangor)
-Nouvelle Zélande (Christchurch, Wellington, Auckland)
-Thailande (Chiang Mai)
-Australie (Sydney, Melbourne, Canberra)
-France (Tours, Angouleme, Bordeaux, Toulouse, Nice, Marseille, Lyon, Grenoble, Paris, Pau, Colmar, Mulhouse, Nancy, Rouen, Béthune, Lille, Arras, Rennes)
- Monaco
-Angleterre (London, Newcastle, Southampton, Durham, Glasgow, Edinburgh)
-Brunei Darussalam
-Pays Bas ( Amsterdam, Rotterdam)
-Dubai
-Suisse ( Génève, Zurich, Bâle)
-Liechtenstein
-Allemagne (Munich, Freiburg, Frankfurt)
-Espagne (Barcelone)
-Belgique 
-République Tchèque (Prague)
-Irlande ( Doolin, Dublin)
-Autriche (Salzburg)
-Corée (Seoul, Suwon)
-Turkiye (Istanbul, Iles des 3 princes)

Prochaines destinations - Je vous dirai, c'est promis! :D

Bon weekend! xoxo

Oct 6, 2013

this is fun! yeayy.


jadual waktu ai untuk minggu depan. paling mantap hari rabulah.. 8 stgh pagi sampai pukul 8 malam ok, balik rumah lungai suda. tiada tenaga mau masak hoho. doakan aku dapat melalui minggu depan yg hectic nih! ;)

xoxo