Rennais 2013-2014

Rennais 2013-2014

May 16, 2008

reunion

salam.

kemarin,kitaorg reunion ngan les angoumoisins ngan responsables2 drg.tulah sebabnya kami pi angouleme ari rabu ptg tu.ehhe.aku rasa benda ni mmg aktiviti setiap tahun kot(utk 2 thn ni).tahun ni kat angouleme,nnt thn dpn kami plang yang
anjurkan.overall,bestla!:)


1st aktiviti kami bt kemarin,was treasure hunt or jeu de piste.kami kena bahagi 2 org dlm 1 kumpulan,meaning ada 13 kumpulan la.it supposed to be a competition,but last2,kami bt benda 2 sama2.hehhe.tp ndapala kan.asalkan,dapat men sama2 n dpt discover bandar angouleme ni.huhu aku baru tau bandar dia besar.yang bestnya,taula jugak sikit2 psl sejarah angouleme.best2;)


treasure hunt:)

lps tu,makan di resto U drg.dkat ja ngan IUT drg.pegi ngan Mr Bruno.kami makan apa ek?er macam besala makanan org putih.uhuk3.aku sempat jugak blajar macam mana mau makan cara raja2 makan dr angosh.saja ja menyeksa diri.ehehe

lps smbhyg,kami pi parc de feurneuil(xtau eja) ngan drg.tyme ni,cuaca xmenentula.kejap2 hujan,kejap2 cerah.At 1st,aku mmg buhsan gila di sana.boys ada yg men bola,yg len men petanque,ada yg men basikal.so il reste kami ah,aku,nad,yau,mumu,peyn2 n adala lg yg len.but then,dtgla idea mau men tingting.hak3.best gla men.dr hari tu lg mau men ngan makcik2 di dpn residence tu,akhirnya men jugak dicni.best2:)
pkl 5 tu,zul,yau,amin,duang balik ngan mr bruno.while kami balik.eh xblk terus.aku ikut drg pi boucherie halal.saja ja liat2.n balik tu,konon mau beli kalkulator,but terstuck 2 jam.sabar jalah.malam,baca yassin n sembahyang jemaah sama2.sblm tu makan sama2,konon2 menyambut besday hizamila.uhuk3.




bila kami sda busan~~~~

today,kami balik tours.blk 8.48 coz petang ada kelas fizik n chimie.salam~^^

May 15, 2008

another target^^





52 days to go..lalalla~

malaysian's exposition

salam.

kemarin,kami berjaya bt expo psl msia slps beberapa minggu@bulan menyiapkan benda alah ni.fuhh..lega..


gambar ni xda kena mengena ngan expo.ni gambar tem di futuroscope^^

expo tu pkl 6.30.kami abis kelas pkl 4.15 ptg.er 4.25 kot coz lmbt kuar.huhu.then lps tu,kami les filles yang rajin ni pun bertungkus-lumus la menggoreng popia.susah tau.sensitip btul popia tu.huhu.then potong kek batik makcik ummu n pakcik duang bt.keras gila!terpaksa memerah tenaga ni mau potong(exagere2)so,lps smbhyg tu,kami pn cpt2la pi IUT sambil membawa makanan dgn memakai baju kurung kami yg lawa nih.hehhe.bila smpi2,sikit ja org.peluang untuk membaham sate n nasi impit mmg tinggi la.ehhe.lps terangkan psl msia kat visitors kami,kami pn makan..nilah part aku paling suka skali coz dapat makan sate+kuah kacang makcik ummu yang pedas tapi sedap,nasi impit n popia+sauce makcik ipeyn yang sedap n mantap!^o^


sate buatan tours,sapa mau???



bagi aku,bestla expo ni coz dpt mkn byk!!ngeeee...oh ya.skang ni aku di Angouleme.esk kami ada reunion.kiranya mcm perjumpaan la.men gem,makan2.hopefully best!

To HIZAMI,happpy birthday!^^

okeyla.aku mau merayau pi tempat len plang.salam!^^

May 11, 2008

Mother's Day

Hari Ibu.Hari yang bermakna bagi ibu2.Dari kecil lagi,bila tiba hari ibu,ada ja yang dibuat.slalunya,buat kad n bagi dekat mama.Except 4 that one year,aku xwish mama.2006,tyme arwah Auntie Run meninggal.Yep,dia meninggal tyme mother’s day.Hari ibu yang paling sedih bagi seluruh family kami.

Banyak kenangan aku ngan dia.Arwah tinggal di Miri dulu.Aku memang takut dengan dia.Bila dia balik ja Labuan,aku akan jadi pasif n rasa takut sangat mau jumpa dia.Bila besar,tyme f1,aku jumpa balik ngan dia.kali ni bukan skali dlm setahun,tp tiap2 bulan,memandangkan aku ada rendev-vous ngan dentist aku.yang membuatkan aku terharu,tyme aku 1st2 tyme pasang braces.tyme tu akhir thn f1.bayangkan,2 hari berturut2,5 batang gigi aku dicabut.n hari second tu,lps beberapa jam gigi aku dicabut,braces kena pasang.ketat.xselesa.ngilu n sakit.

Malam tu,sengsara gila mau makan.sedangkan nasi sebutir pn xdpt dikunyah,apatah lg ayam yang arwah masak.tyme tu mmg rasa mau nangis ja rasanya.arwah,dia btkan aku bubur..n mlm tu,tyme tgk wayang ngan drg,dia sediakan segelas air milo khas untuk aku..baiknya arwah..

Ada skali tu,tyme mau dkt raya,mama bawa beli kasut raya untuk kami dua.aku yang sememangnya suka mencuba kasut tinggi,try sepasang kasut ni.n atas nasihat arwah,aku beli kasut tu.tp bila tiba raya,aku xpki pn.nda taula,aku xrs pn mcm mau pki.bila arwah tiada,barulah aku sedar.ada hikmah aku xpki kasut tu.coz tu kenangan aku ngan arwah..

Yang membuatkan aku terkilan,aku xsmpt mau mengiringi jenzahnya ke kubur.arwah meninggal ari ahad malam.n ari isnin tu,aku ada exam math tamb.bila balik ja,arwah sda dikebumikan.terkilan,tapi syukurla,beberapa hari sblm tu,tyme outing,aku smpt cium pipi arwah.

Tahun ni,kiranya hampir 2 tahunla arwah meninggal dunia.tp rasa mcm semlm ja dia pergi.n xsmpi setahun lps tu,arwah nenek haji pula meninggal.di saat aku baru dapat result spm,dpt tawaran interview,tem HAC.

Mama,dialah yang bagi aku semangat tyme aku sedih,n bila aku rasa di underestimate sgt2.bla aku sek rendah,aku pelik.napa orang tengok aku len2 mcm?smpikan ada satu tahap tu,aku rasakan sekolah macam neraka.bila aku f1,sumanya terbongkar.mamalah yang bagi aku semngt.mama berusaha cari dr yang terbaik,supaya aku xsedih lagi.braces was a part of it.n lps spm tu,ada operation jugak.just a few person ja yg tau.need not to mention here..n suma tu untuk aku.




Sayang kamu suma.Mama,happy mother's day!

May 10, 2008

this week..

assalammualaikum~

a lil bit resume of this week

-lawatan sambil belajar di kilang newspaper Nouvelle Republique ari selasa tu.n blk jalan kaki.a wonderful experience 4 me,eventhough ramai yg xska ngan idea lawatan mlm tu.lalala~



-ari khamis tu plang,pi futuroscope with madame gwen.nek train dr tours pkl 9 n blk tours pkl 6 lbh(kinda late to gare,but smpt ja nek train..uhuk3)yg ni pn best jgk.yg paling gila aku nek,dance avec les robots(dance with the robots).mcm xcaya jak aku nek.hehhe;p

-kemarin,mission membeli-belah les filles(puas hati mode^^)n xlupa jgk,besday AIN n ZUL.HAPPY BIRTHDAY TO BOTH OF U!Welcome to the club `19 years old!!'keh3^_~
kemarin,4 da 1st tymenya,men basketball di france.hak2.lawakla.xreti aku men.


avec makcik wer2@makcik ain,during my visit at matriks labuan last year..

-oh ya.the thing that makes me excited is that angosh will be going to labuan cet ete.n most probably,makcik2 ni pn mau pegi!!!yay!n what's more,mama suruh pegi brunei!lalalla..sukanya!^^

-n today,ada mission kedua.biblis,jd nda pi foire?;p

salam!^^

p/s-no picture tyme di futusroscope.mls mau ambil gmbr.ngeee;p

Khasiat sujud

Assalamualaikum,

Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling
hampir dengan Allah s.w.t. dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama.

Antara hikmah lain sujud adalah melegakan sistem pernafasan dan
mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya. Bernafas ketika sujud
pula boleh:

-membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari
tempat asalnya.

- membetulkan pundi peranakan yang jatuh.

- melegakan sakit hernia. (burut)

- mengurangkan sakit senggugut ketika haid.

- melegakan paru-paru daripada ketegangan.

- mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.

- kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan
lingkungan bahagian belakang tubuh.

- meringankan bahagian pelvis.

- memberi dorongan supaya mudah tidur.

- menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika
akan sujud dan bangun daripada sujud.

- pergerakan otot itu menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik,
secara automatik memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik.

- bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih
baik,mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada
sakit buah dada.

- mengurangkan kegemukan.

- pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ
peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit
gelombang perut (convulsions).

- organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak bekalan darah
dan oksigen.

- mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman
darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan
sebagainya.

Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di
hadapan Yang Maha Pencipta sekali gus mengikis sifat sombong, riak,
takbur dan sebagainya.

Dari segi perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan
aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain,

menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan
mentaliti seseorang.

Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia
yang tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan
darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.

wallahualam~