Slm.td sda passer exam math.susah?er xtaula.kali ni mcm exam lpas2.ak kacut sket.wa sda abis exam rupanya.tp ak tkt mau dpt result.xpa2,sda usaha n kalo xdpt apa yg ak mau,msti ada hikmah kn?(ni ayt menydapkn ati.uhuk3)
em kemarin ummu ckp ada prob sket damsterdam.yg psl drg mau trbitkn filem mhina nabi,tp krajaan dia xbnrkn.mama n babah pn ckp psl bnda 2 td.risau plang.aih~
oh ya.kemarin sda tkr blik ms.6h beza dr msia.still rs mcm 7 jam lg.tdo pn kn awlkn sket kn.hu3 hrap leh adapt mcm tyme bla ms dia ksi awl 1jam.k la,out dl.nnt ari jumaat lpas exam iAllah on9 kot.byk projek ekceli.hi3.slm!~
Rennais 2013-2014
Mar 31, 2008
Mar 28, 2008
My Family~~
Arini mau crita psl family aku.Er sorila aku mmg xda benda len mau crita paseke cuma aktiviti quotidien n family aku ja yg aku suka crita.huhuuh
C’est partie.
Stat dr family aku dl la.Mcm yg kamu tau(er tauka?;p)aku ada 2 org adik,n aku anak sulung.Mama n Babah dua2 dr labuan,Babah dr rancha2 n mama,dr durian tunjong,kg aku tinggal skang.huhu.so,mmg aku xpenahla blk kg kalo beraya.dl,penah pi kg datuk di sundar,Sarawak.tu pn skali jak.n kami tinggal dlm satu kwsan yg sm.so,hub kmi mmg rapatla.while sblh babah plang,aku jarang jumpa ngan kazen2 aku.slalunya,akan jumpa bla nenek hajah(my nenek sblh babah) bt kenduri or bla attend kenduri sblh family babah.but still,tem kecik2,penahla tdur ngan kazen2 di rumah nenek hajah.ya mmg sporting gla.kalo kami tdur disn,mcm2 la kami bt.berinai,men getah,merayau,n bla3.byk ah.suka.hihihi.
Ei termelencong la plang.hihi.so,aku ada sorg adik pompuan n adik lelaki.yg pompuan tu nama dia nana or nm penuh nurul farhanah.em slalu kalo dirumah mama panggil ya nana,kdg2 pngil dia baby(n aku ska kacau dia coz sda tua2 pn kena pnggil bby lg;p)hihi.kalo disklh plang,len lg nama dia.pau.nilah nama yg aku rs mmg terpesong gla dr nm dia.suka gak kacau dia,pnggil pau kari or pau ayam.hahhah;p
yg sorg lg,faris hamdi.slalu kena pnggil faris or awang(ni babah slalu pnggil..huhuh).kalo aku,aku slalu pngil faris,kdg2 awangku buntal coz dia mmg buntal pn..hihih.n aku plang,mama n babah slalu panggil kakak.kalo family sblh mama panggil aku dilah,while sblh babah,slalunya drg pnggil aku nurul.My mama xkerja,just a housewife,n my babah,kerja shell di lahad datu.slalunya,dia akan offshow 2 minggu n stay di rumah 2 minggu.ekceli besa jak pn kalo berpisah ngan babah,tp bla sda smpi di france ni,ntahla,slalu sgt homesick.aih~

my family..nana,faris,babah,mama n me;)
di kwsn kami tu,ada family pkcik2 aku.tulah best gla coz dpt merayau+dpt men badminton sm2+bt projek ngan kzen2 aku+bt sesi makan mangga sm2+mkn2 di rmh nenek haji each mlm n so on.my mama ada 6 adik bradik+ 1 kakak angkat.tp sda anggap mcm mkcik btol pn.kami panggil dia,makmun.then arwah tua eron,bapa daud,mummy,auntie ming,my mum n unchu.

ni lah sumandarque2 hajah imah..hehe..dr kiri,nana,kak lina,kak fifi,moi,kak effa n kak line;)

jejaka2+anak2 buah aku+pkcik2;p
arwah tua eron kawin ngan uncle jamil(org miri) n tinggal di miri since dia kawin.n bla aku f3,dia pindah ke labuan.ada 4 org anak,kak fifi,abg mizi,ikhwan n tikah.mmg rapatla ngan drg,coz tyme drg di miri pn,slalu lwt drg tem aku ada appointment ngan dentist di sn tiap2 bln.n slalunya,drg akan ckp bhs srwk ngan bapa drg n ckp kedayan ngan kami.er dr drg la aku bljr bhs srwk.sik2..iboh2..hahha;p
bapa daud plang.ya kawin ngan auntie la.she’s a kadazan,dr keningau.drg ada 3 org anak.tiga2 pn lelaki.abang ayong,abg iming n abg dandan.abg ayong skang ni kerja shell di bintulu,abg iming kerja jd chef di waterfront labuan n abg dandan kerja petronas di labuan.suma pn sda kerja.huhuh.drg mmg bekla.mcm abg.huhu

family bapa daud in blue,family uncle jamil in yellow+green;)
then mummy n daddy.er ni mmg panggilan kami dkat drg.ada 3 org anak,abg boi,kak effa n iyan.abg boi sda kerja,mcm abg dandan n kak effa pn kerja sda.xpstila skang dimn.petronas or sclumberger ak pn xpsti.iyan plang br jak dpt result aritu.n skang ni drg tinggal di rumah arwah nenek haji.rapat gak ngan drg;)
lps tu,auntie ming n uncle jis.ada kak lina kak line n hafiz.kak lina sda kawin,while kak line br jak dpt result stpm.aku paling rapat ngan kak line la.maybe coz beza umur kami xjauh kot.ala beza stahun jak pn..she’s really talkative,cheerful,lipus tp baik.slalu jugak merayau tidur rumah dia,mrayau sm2.ska2;)n hafiz too.ni sm mcm farisla,suka men gem.besala,budak2.uhuk3.

during our trip to thailand,together~~
last but not least,unchu.ya kawin ngan auntie anne,org kuching.ada 4 org anak,ee,Norman,shasha n aijam c cute meladit.hihih.skang ni tinggal di kuching.oh ya,ee n nana sm umur.beza sbln ja.so thn ni drg sm2 exam spm la.huhu

aijam yg kiut!!!!!!
n xlupa,arwah nenek haji.mmg syg gla ngan ya.dl,tem aku blk bermlm,kalo jmpa ya,mesti dia akn tny benda yg sm.bla ko smpi?rmi ka yg blk?mkn sda ko?n dia akan ulang2 soklan yg sm coz memori dia xkuat sda.n yg sedihnya,kalo aku mau blk asrama sda,dia mesti akan peluk kuat2.sedih.ingat lg,lps aku dpt result spm,dia msk hospital.kena thn di icu.tem tu,family kami stay sn sj.sedih..bla liat ya xbermaya n tgk dia kn smbg2 ngan wayar.n then,tem 11 april tu,tgh2 ddk di luar icu tu,tetiba aku dpt surat.surat interview di kl,esk pgi tu.so pg 12 april tu,aku n mama aku pi kl.n tem di kl,mummy kol,ckp nenek nazak sda.mlm tu,lps smpi ja,trus pi hospital.tem tu,aku btl2 sedih.nenek mmg xbergerak sda.lemah gla.n itula the last tyme aku dpt cium tangan dia tem dia msh hidup.pagi tu,bla bgn2,mama ckp nenek sda meninggal.bla dgr tu,ntahla,rs sedih jg,tp aku xmenangis.tp bla msk jak blk nenek,tgk ya sda dikapankan,mmg sedih gla.xdpt thn2 rs sedih tu.tulah the last tyme jgk,aku dpt cium pipi dia.n tgk ya dikebumikan.ya dikebumikan di sblh arwah tua eron.akhirnya tercapai jgk hasrat dia mau jmpa auntie ron…

arwah nenek haji tersayang....
tem arwah tua eron meninggal,aku xsmpt mau tgk dia kena kebumikan.auntie ron meninggal coz cancer.dl,di kuching,ya sda operate.then lps kemo,okla.tetiba,lps tu,cancer tu merebak blk.n bla tau ja,tahap cancer dia tu sda yg tahap kritikal.lps kn thn di kk,ya stay di rumah aku.tem tu rumah aku br jak lps renovate.spnjg dia di rmh,anak2 dia n uncle jamil mmg take care la ngan dia.n aku smpt jgk jmpa dia.slm n cium dia.yg sedihnya,dia meninggal tem mother’s day.ak ingt lg,tem tu,ari ahad.aku tgh revise add math di study room coz esoknya ,ada exam add math.tetiba,kazen aku dtg.n bgtau arwah sda meninggal.n lps tu,aku xdpt smbg stadi.try mau tdur,tp xdpt jg tdur.last2,aku kol rumah.tem tu pkl 2 pagi.babah yg angkat.drg msh lg berjaga.n aku dpt dgr la suara babah n mama serak2.rs sedih tem tu.n bla blk jak esknya,ya sda dikebumikan.xsmpt mau jmpa..sblm dia meninggal,dia ada ckp ngan mama aku.rumah aku ni besar,sesuai buat kenduri.yep,lps dia meninggal,kenduri arwah bt di rmh aku utk menunaikan hasrat dia.

the last raya she had..arwah auntie eron,paling kiri skali,pki bju purple..
.JPG)
raya 2005~~
Skang ni,masing2 pn sda besar.n aku slalu terpkir,nnt mcm mnla kalo drg sda kawin ah?mestila kami berpisah2.but I hope that kami akan still rapat,even bla sda berpisah nnt.amin~
Huhu..homesick plang bla tulis psl family nih.minggu dpn kami ada exam math n French.so,esk,kena hibernate la kot.tp pagi tu maybe mau pi auchan dl kot.mau jln2 jap.uhuk3.k aa..pnjg la plang aku tulis.sorila kalo buhsan bc ek.xpndi pn bercerita,tp aku tetap jgk mau tulis psl family aku.xsbr rasanya mau blk labuan.huhu.salam~
C’est partie.
Stat dr family aku dl la.Mcm yg kamu tau(er tauka?;p)aku ada 2 org adik,n aku anak sulung.Mama n Babah dua2 dr labuan,Babah dr rancha2 n mama,dr durian tunjong,kg aku tinggal skang.huhu.so,mmg aku xpenahla blk kg kalo beraya.dl,penah pi kg datuk di sundar,Sarawak.tu pn skali jak.n kami tinggal dlm satu kwsan yg sm.so,hub kmi mmg rapatla.while sblh babah plang,aku jarang jumpa ngan kazen2 aku.slalunya,akan jumpa bla nenek hajah(my nenek sblh babah) bt kenduri or bla attend kenduri sblh family babah.but still,tem kecik2,penahla tdur ngan kazen2 di rumah nenek hajah.ya mmg sporting gla.kalo kami tdur disn,mcm2 la kami bt.berinai,men getah,merayau,n bla3.byk ah.suka.hihihi.
Ei termelencong la plang.hihi.so,aku ada sorg adik pompuan n adik lelaki.yg pompuan tu nama dia nana or nm penuh nurul farhanah.em slalu kalo dirumah mama panggil ya nana,kdg2 pngil dia baby(n aku ska kacau dia coz sda tua2 pn kena pnggil bby lg;p)hihi.kalo disklh plang,len lg nama dia.pau.nilah nama yg aku rs mmg terpesong gla dr nm dia.suka gak kacau dia,pnggil pau kari or pau ayam.hahhah;p
yg sorg lg,faris hamdi.slalu kena pnggil faris or awang(ni babah slalu pnggil..huhuh).kalo aku,aku slalu pngil faris,kdg2 awangku buntal coz dia mmg buntal pn..hihih.n aku plang,mama n babah slalu panggil kakak.kalo family sblh mama panggil aku dilah,while sblh babah,slalunya drg pnggil aku nurul.My mama xkerja,just a housewife,n my babah,kerja shell di lahad datu.slalunya,dia akan offshow 2 minggu n stay di rumah 2 minggu.ekceli besa jak pn kalo berpisah ngan babah,tp bla sda smpi di france ni,ntahla,slalu sgt homesick.aih~
my family..nana,faris,babah,mama n me;)
di kwsn kami tu,ada family pkcik2 aku.tulah best gla coz dpt merayau+dpt men badminton sm2+bt projek ngan kzen2 aku+bt sesi makan mangga sm2+mkn2 di rmh nenek haji each mlm n so on.my mama ada 6 adik bradik+ 1 kakak angkat.tp sda anggap mcm mkcik btol pn.kami panggil dia,makmun.then arwah tua eron,bapa daud,mummy,auntie ming,my mum n unchu.
ni lah sumandarque2 hajah imah..hehe..dr kiri,nana,kak lina,kak fifi,moi,kak effa n kak line;)

jejaka2+anak2 buah aku+pkcik2;p
arwah tua eron kawin ngan uncle jamil(org miri) n tinggal di miri since dia kawin.n bla aku f3,dia pindah ke labuan.ada 4 org anak,kak fifi,abg mizi,ikhwan n tikah.mmg rapatla ngan drg,coz tyme drg di miri pn,slalu lwt drg tem aku ada appointment ngan dentist di sn tiap2 bln.n slalunya,drg akan ckp bhs srwk ngan bapa drg n ckp kedayan ngan kami.er dr drg la aku bljr bhs srwk.sik2..iboh2..hahha;p
bapa daud plang.ya kawin ngan auntie la.she’s a kadazan,dr keningau.drg ada 3 org anak.tiga2 pn lelaki.abang ayong,abg iming n abg dandan.abg ayong skang ni kerja shell di bintulu,abg iming kerja jd chef di waterfront labuan n abg dandan kerja petronas di labuan.suma pn sda kerja.huhuh.drg mmg bekla.mcm abg.huhu

family bapa daud in blue,family uncle jamil in yellow+green;)
then mummy n daddy.er ni mmg panggilan kami dkat drg.ada 3 org anak,abg boi,kak effa n iyan.abg boi sda kerja,mcm abg dandan n kak effa pn kerja sda.xpstila skang dimn.petronas or sclumberger ak pn xpsti.iyan plang br jak dpt result aritu.n skang ni drg tinggal di rumah arwah nenek haji.rapat gak ngan drg;)
lps tu,auntie ming n uncle jis.ada kak lina kak line n hafiz.kak lina sda kawin,while kak line br jak dpt result stpm.aku paling rapat ngan kak line la.maybe coz beza umur kami xjauh kot.ala beza stahun jak pn..she’s really talkative,cheerful,lipus tp baik.slalu jugak merayau tidur rumah dia,mrayau sm2.ska2;)n hafiz too.ni sm mcm farisla,suka men gem.besala,budak2.uhuk3.

during our trip to thailand,together~~
last but not least,unchu.ya kawin ngan auntie anne,org kuching.ada 4 org anak,ee,Norman,shasha n aijam c cute meladit.hihih.skang ni tinggal di kuching.oh ya,ee n nana sm umur.beza sbln ja.so thn ni drg sm2 exam spm la.huhu

aijam yg kiut!!!!!!
n xlupa,arwah nenek haji.mmg syg gla ngan ya.dl,tem aku blk bermlm,kalo jmpa ya,mesti dia akn tny benda yg sm.bla ko smpi?rmi ka yg blk?mkn sda ko?n dia akan ulang2 soklan yg sm coz memori dia xkuat sda.n yg sedihnya,kalo aku mau blk asrama sda,dia mesti akan peluk kuat2.sedih.ingat lg,lps aku dpt result spm,dia msk hospital.kena thn di icu.tem tu,family kami stay sn sj.sedih..bla liat ya xbermaya n tgk dia kn smbg2 ngan wayar.n then,tem 11 april tu,tgh2 ddk di luar icu tu,tetiba aku dpt surat.surat interview di kl,esk pgi tu.so pg 12 april tu,aku n mama aku pi kl.n tem di kl,mummy kol,ckp nenek nazak sda.mlm tu,lps smpi ja,trus pi hospital.tem tu,aku btl2 sedih.nenek mmg xbergerak sda.lemah gla.n itula the last tyme aku dpt cium tangan dia tem dia msh hidup.pagi tu,bla bgn2,mama ckp nenek sda meninggal.bla dgr tu,ntahla,rs sedih jg,tp aku xmenangis.tp bla msk jak blk nenek,tgk ya sda dikapankan,mmg sedih gla.xdpt thn2 rs sedih tu.tulah the last tyme jgk,aku dpt cium pipi dia.n tgk ya dikebumikan.ya dikebumikan di sblh arwah tua eron.akhirnya tercapai jgk hasrat dia mau jmpa auntie ron…
arwah nenek haji tersayang....
tem arwah tua eron meninggal,aku xsmpt mau tgk dia kena kebumikan.auntie ron meninggal coz cancer.dl,di kuching,ya sda operate.then lps kemo,okla.tetiba,lps tu,cancer tu merebak blk.n bla tau ja,tahap cancer dia tu sda yg tahap kritikal.lps kn thn di kk,ya stay di rumah aku.tem tu rumah aku br jak lps renovate.spnjg dia di rmh,anak2 dia n uncle jamil mmg take care la ngan dia.n aku smpt jgk jmpa dia.slm n cium dia.yg sedihnya,dia meninggal tem mother’s day.ak ingt lg,tem tu,ari ahad.aku tgh revise add math di study room coz esoknya ,ada exam add math.tetiba,kazen aku dtg.n bgtau arwah sda meninggal.n lps tu,aku xdpt smbg stadi.try mau tdur,tp xdpt jg tdur.last2,aku kol rumah.tem tu pkl 2 pagi.babah yg angkat.drg msh lg berjaga.n aku dpt dgr la suara babah n mama serak2.rs sedih tem tu.n bla blk jak esknya,ya sda dikebumikan.xsmpt mau jmpa..sblm dia meninggal,dia ada ckp ngan mama aku.rumah aku ni besar,sesuai buat kenduri.yep,lps dia meninggal,kenduri arwah bt di rmh aku utk menunaikan hasrat dia.
the last raya she had..arwah auntie eron,paling kiri skali,pki bju purple..
raya 2005~~
Skang ni,masing2 pn sda besar.n aku slalu terpkir,nnt mcm mnla kalo drg sda kawin ah?mestila kami berpisah2.but I hope that kami akan still rapat,even bla sda berpisah nnt.amin~
Huhu..homesick plang bla tulis psl family nih.minggu dpn kami ada exam math n French.so,esk,kena hibernate la kot.tp pagi tu maybe mau pi auchan dl kot.mau jln2 jap.uhuk3.k aa..pnjg la plang aku tulis.sorila kalo buhsan bc ek.xpndi pn bercerita,tp aku tetap jgk mau tulis psl family aku.xsbr rasanya mau blk labuan.huhu.salam~
Mar 24, 2008
Exams again~
Buhsan.esk test fiz,so kena mhadap bku fiz.aih.xtaula mcm mn mau kasi minat ngan fiz nih.kekdg,ak suka gak.kekdg,erk..n oleh krn ak ambk engn,tbh jalah mhdp menatang ni..lalala~oh ya.arini cuti pâques.xbestla,coz kn duk dlm blik ja.tp best bla xpi kelas.ngee~erm mama kol kmarin.kali ni lawak sket.dia tny dfrance ada boxing day ka x.hahah.ni msti mau shoppng ni.but unfortnately,tem krismas xda sale.xpala mak.kita shpng dkl ja:-P
Hurm pa lg ah.ekceli xda mood mau stdi.pksa stdi pn pkiran bkhayl entah kmana2 ntah.xsbrnya mau cti.cptla abs exam.hu3.
Skang sda msk spring,but still sjuk lg.dpays bas,yau ckp pkk2 dia siap b'ais lg.uhuk3.tbh jalah.haih~thats all la.tata.slm:-P
Hurm pa lg ah.ekceli xda mood mau stdi.pksa stdi pn pkiran bkhayl entah kmana2 ntah.xsbrnya mau cti.cptla abs exam.hu3.
Skang sda msk spring,but still sjuk lg.dpays bas,yau ckp pkk2 dia siap b'ais lg.uhuk3.tbh jalah.haih~thats all la.tata.slm:-P
Mar 23, 2008
why women cry?
Why are you crying, a young boy asked his Mom?
"Because I'm a woman," she told him.
"I don't understand," he said.
His Mom just hugged him and said,
"And you never will, but that's O.K."... ... .
Later the little boy asked his father,
"Why does Mom seem to cry for no reason?".
"All women cry for no reason," was all his Dad could say... ...
The little boy grew up and became a man,
still wondering why women cry.
Finally he put in a call to God and when God got back to him, he asked "God, why do women cry so easily?"
GOD answered... ...
"When I made woman,
I decided she had to be special.
I made her shoulders
strong enough to carry
the weight of the world, yet,
made her arms gentle enough to give comfort... !
I gave her the inner strength
to endure childbirth
and the rejection
that many times will come
even from her own children.
I gave her a hardness
that allows her
to keep going and take care
of her family and friends,
even when everyone else gives up, through sickness and fatigue without
complaining... .
I gave her the sensitivity to love her children under any and all
circumstances. Even when her child has hurt her badly... .
She has the very special power to make a child's boo-boo feel better and
to quell a teenager's anxieties and fears... .
I gave her strength to care for her husband, despite faults
and I fashioned her from his rib to protect his heart... .
I gave her wisdom to know that a good husband never hurts his wife, but
sometimes tests her strengths and her resolve to stand beside him
unfalteringly... .
For all of this hard work,
I also gave her a tear to shed.
It is hers to use
whenever needed and
it is her only weakness... .
When you see her cry,
tell her how much you love her, and all she does for everyone, and even though
she may still cry, you will have made her heart feel good.
luv this story..
another one..
Doa perempuan lebih makbul drpd lelaki krn sifat penyayangnya yg lebih kuat drpd lelaki. Ketika ditanya kpd
Rasulullah saw akan hal tersebut, jwb Baginda saw, "Ibu lebih penyayang drpd bapa dan doa org yg penyayang tidak akan sia2".
Apabila seseorg perempuan mengandung janin dlm rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat utknya. Allah swt mencatatkan bgnya setiap hari dgn 1,000 kebajikan dan menghapuskan drnya 1,000 kejahatan.
Apabila seseorg perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah swt mencatatkan bgnya pahala org yg berjihad pd jalan Allah swt
Apabila seseorg perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dr dosa2 spt keadaan ibunya melahirkannya.
Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bg ibu itu setiap satu tegukan drpd susunya diberi satu kebajikan.
Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yg sakit, maka Allah swt memberinya pahala spt memerdekakan 70
hamba dgn ikhlas utk membela agama Allah swt
Barangsiapa yg menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama org yg sentiasa menangis krn takutkan Allah swt dan org yg takutkan Allah swt akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dr pasar ke rumah lalu diberikan kpd keluarganya, maka pahalanya spt bersedekah). Hendaklah mendahulukan anak perempuan drpd anak lelaki. Maka barangsiapa yg menyukakan anak perempuan seolah2 dia memerdekakan anak Nabi Ismail.
Tiap perempuan yg menolong suaminya dlm urusan agama, maka Allah swt memasukkan dia ke dlm syurga lebih dahulu drpd suaminya (10,000 tahun)
Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya,masuklah dia dr pintu syurga mana sahaja yg dikehendaki.
Wanita yg solehah (baik) itu lebih baik drpd 1,000 lelaki yg soleh.
Aisyah berkata, "Aku bertanya kpd Rasulullah saw, siapakah yg lebih besar haknya terhadap wanita? Jwb Rasulullah saw, "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jwb Rasulullah saw, "Ibunya".
Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.
Wanita yg taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar bgnya selama mana dia taat kpd suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.
Wanita yg taat berkhidmat kpd suaminya akan tertutup pintu2 neraka dan terbuka pintu2 syurga. Masuklah dr mana2
pintu yg dia kehendaki dgn tidak dihisab.
Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.
Wanita yg tinggal bersama anak2nya akan tinggal bersama aku (Nabi saw) di dlm syurga.
Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dlm pergaulan dgn mereka dan mendidik mereka dgn penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka bgnya syurga.
Drpd Aisyah r.a. "Barangsiapa yg diuji dgn sesuatu drpd anak2 perempuan lalu dia berbuat baik kpd mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya drpd api neraka."
wallahuallam~
"Because I'm a woman," she told him.
"I don't understand," he said.
His Mom just hugged him and said,
"And you never will, but that's O.K."... ... .
Later the little boy asked his father,
"Why does Mom seem to cry for no reason?".
"All women cry for no reason," was all his Dad could say... ...
The little boy grew up and became a man,
still wondering why women cry.
Finally he put in a call to God and when God got back to him, he asked "God, why do women cry so easily?"
GOD answered... ...
"When I made woman,
I decided she had to be special.
I made her shoulders
strong enough to carry
the weight of the world, yet,
made her arms gentle enough to give comfort... !
I gave her the inner strength
to endure childbirth
and the rejection
that many times will come
even from her own children.
I gave her a hardness
that allows her
to keep going and take care
of her family and friends,
even when everyone else gives up, through sickness and fatigue without
complaining... .
I gave her the sensitivity to love her children under any and all
circumstances. Even when her child has hurt her badly... .
She has the very special power to make a child's boo-boo feel better and
to quell a teenager's anxieties and fears... .
I gave her strength to care for her husband, despite faults
and I fashioned her from his rib to protect his heart... .
I gave her wisdom to know that a good husband never hurts his wife, but
sometimes tests her strengths and her resolve to stand beside him
unfalteringly... .
For all of this hard work,
I also gave her a tear to shed.
It is hers to use
whenever needed and
it is her only weakness... .
When you see her cry,
tell her how much you love her, and all she does for everyone, and even though
she may still cry, you will have made her heart feel good.
luv this story..
another one..
Doa perempuan lebih makbul drpd lelaki krn sifat penyayangnya yg lebih kuat drpd lelaki. Ketika ditanya kpd
Rasulullah saw akan hal tersebut, jwb Baginda saw, "Ibu lebih penyayang drpd bapa dan doa org yg penyayang tidak akan sia2".
Apabila seseorg perempuan mengandung janin dlm rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat utknya. Allah swt mencatatkan bgnya setiap hari dgn 1,000 kebajikan dan menghapuskan drnya 1,000 kejahatan.
Apabila seseorg perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah swt mencatatkan bgnya pahala org yg berjihad pd jalan Allah swt
Apabila seseorg perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dr dosa2 spt keadaan ibunya melahirkannya.
Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bg ibu itu setiap satu tegukan drpd susunya diberi satu kebajikan.
Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yg sakit, maka Allah swt memberinya pahala spt memerdekakan 70
hamba dgn ikhlas utk membela agama Allah swt
Barangsiapa yg menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama org yg sentiasa menangis krn takutkan Allah swt dan org yg takutkan Allah swt akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dr pasar ke rumah lalu diberikan kpd keluarganya, maka pahalanya spt bersedekah). Hendaklah mendahulukan anak perempuan drpd anak lelaki. Maka barangsiapa yg menyukakan anak perempuan seolah2 dia memerdekakan anak Nabi Ismail.
Tiap perempuan yg menolong suaminya dlm urusan agama, maka Allah swt memasukkan dia ke dlm syurga lebih dahulu drpd suaminya (10,000 tahun)
Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya,masuklah dia dr pintu syurga mana sahaja yg dikehendaki.
Wanita yg solehah (baik) itu lebih baik drpd 1,000 lelaki yg soleh.
Aisyah berkata, "Aku bertanya kpd Rasulullah saw, siapakah yg lebih besar haknya terhadap wanita? Jwb Rasulullah saw, "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jwb Rasulullah saw, "Ibunya".
Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.
Wanita yg taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar bgnya selama mana dia taat kpd suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.
Wanita yg taat berkhidmat kpd suaminya akan tertutup pintu2 neraka dan terbuka pintu2 syurga. Masuklah dr mana2
pintu yg dia kehendaki dgn tidak dihisab.
Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.
Wanita yg tinggal bersama anak2nya akan tinggal bersama aku (Nabi saw) di dlm syurga.
Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dlm pergaulan dgn mereka dan mendidik mereka dgn penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka bgnya syurga.
Drpd Aisyah r.a. "Barangsiapa yg diuji dgn sesuatu drpd anak2 perempuan lalu dia berbuat baik kpd mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya drpd api neraka."
wallahuallam~
Mar 22, 2008
A great day or a bad one?!
Salam alaik.
Arini les filles pi outing.dstinasi-ptite arche.but adala bnda yg menyskkn jiwa ak nih.1st,tem nek bus 2,ak bli tket for 4 org.tgk2 dia bg tkt utk srg.ak bgtaula kt dia,then dgn kereknya ckp xblh tkr.ah plisla..ak blh just byr 30 sen n then bg jalah tkt 2.tyme mkn dkfc plang,kaka 2 slh dgrla plak.minta gâteau dia ayam wing la plak.then ngan mama adala slh phm sket.pnat mau mjwb.tp 2 xpala.bla smpi auchan,pkck auchan lg bt mengada.membung eh.d darty pn kn bung.blik2 ja,agak bad mood ah.ei ntahla.just hoping esk babah kol lg.td sda kol,tem 2 hepila..apa2 jalah.
Erm 2 ja kot.salam~
Arini les filles pi outing.dstinasi-ptite arche.but adala bnda yg menyskkn jiwa ak nih.1st,tem nek bus 2,ak bli tket for 4 org.tgk2 dia bg tkt utk srg.ak bgtaula kt dia,then dgn kereknya ckp xblh tkr.ah plisla..ak blh just byr 30 sen n then bg jalah tkt 2.tyme mkn dkfc plang,kaka 2 slh dgrla plak.minta gâteau dia ayam wing la plak.then ngan mama adala slh phm sket.pnat mau mjwb.tp 2 xpala.bla smpi auchan,pkck auchan lg bt mengada.membung eh.d darty pn kn bung.blik2 ja,agak bad mood ah.ei ntahla.just hoping esk babah kol lg.td sda kol,tem 2 hepila..apa2 jalah.
Erm 2 ja kot.salam~
Mar 21, 2008
Hepinya hari ni!^_^
Reasons that make me happy:
1st,mama kol td.then she told me a news that makes me choquée,but in da same tyme,really excited.xtaula btl ka x,tp hopefully btlla.eee..bestnya!
2nd;td dpt men boling!hi3.best gla men.evn ada jgk msk longkang..:-P
2jak pn reasons dia.ngeng3.oh ya.td tem pi cv,byk kdai sale.smpi 50%lg 2.mantap ah.tbh2.xblh shpng skrng.hu3.hurm.skng tgah pkr mau bli kamera atau x.ekceli memg mau bli,tp ntahla.aih..dilemma2.suka bangat kamera 2.cntik~arini 21st olredi?1 month 2 go then.lpas 2 ak menua.uhuk3.slm!:-P
1st,mama kol td.then she told me a news that makes me choquée,but in da same tyme,really excited.xtaula btl ka x,tp hopefully btlla.eee..bestnya!
2nd;td dpt men boling!hi3.best gla men.evn ada jgk msk longkang..:-P
2jak pn reasons dia.ngeng3.oh ya.td tem pi cv,byk kdai sale.smpi 50%lg 2.mantap ah.tbh2.xblh shpng skrng.hu3.hurm.skng tgah pkr mau bli kamera atau x.ekceli memg mau bli,tp ntahla.aih..dilemma2.suka bangat kamera 2.cntik~arini 21st olredi?1 month 2 go then.lpas 2 ak menua.uhuk3.slm!:-P
Subscribe to:
Posts (Atom)