Rennais 2013-2014

Rennais 2013-2014

Aug 11, 2011

ahaks.

mama : kak di Rennes tu sajukka?
me : antah mak,tapi nya dorang slalu hujan
mama : awukan,sudahnya bunyinya macam RAIN kan,memangla selalu hujan.

ahaks,nda pernah terpikir pun yang bunyi Rennes tu lebih kurang sama ngan Rain (kalo nda pronounce betul² R dekat depan tu la).bijaklah mama ni.eheh :p


till then! ^^

Aug 2, 2011

macam-macam ragam.

salam.

alhamdulillah 2 hari sda puasa.bila pergi solat terawihkan,macam² ragamla aku jumpa.start dari tahun lepas,surau kg Durian Tunjung sda pasang aircond.(aku rasa sebab tulah makin ramai orang pergi terawih sebab selesa jak bila terawih,termasuklah budak² which makes banyaaaaakkkk ragam aku jumpa :p)


Ragam 1
tadi bila aku sampai pukul 7 setengah aku trylah mengaji kejap sementara tunggu isyak masuk kol 7h52 pm rasanya hik² suka atinya nganya.time aku baca tu aku perasan jak ada anak makcik yang duduk di sebelah aku ni asyik pandang jak aku ngaji.punyala lama dia tenung sampaila azan isyak.akak ni comel sangat kut LOL.bila aku pandang senyum kat dia tersipu² lak dia.haha comel :D

Ragam 2
sampailaaa rakaat yang ke-enam terawih.tiba² tengah aku mau fokus ternampak la pulak sorang budak ni "syahid" atas sejadah.ya rabbi.comel betul.kalo jadi budak² memangla nampak comel cuba kalo aku yang syahid sana rasa²nya kena puji ka tu oleh mama aa? heee

Ragam 3
lepas daripada ragam budak yang 2nd tu budak yang dari ragam 1st beraksi kembali.baru mau tahiyat akhir untuk rakaat yang kelapan sda dia tanya mama dia, " ma abis sda ka?" gitulaaa dia ulang² sampai abis witir.aihhh nda khusyuk nda khusyuk T.T

Ragam 4
dekat belakang aku tu safnya penuh ngan budak².bila abis jak witir tu bila orang baca doa tiba² aku tengok kosong sda di belakang tu.aikkk?heran jugak.skalinya laa keluar berebut keluar awal sebab mau ambil moreh rupanya.haha ada² saja.

comelkan comelkan dorang ni?aku harapla aku istiqamah pigi terawih.once aku sda malas memang aku malasla tu.janganla malas amin amin aminnnnn.hehe till then! ^^


Aug 1, 2011

picnic.

salam.

kemarin kami buat picnic keluarga di pohon batu.mula² tu kirakan mandi laut,tapi tengok² tempat mandi dia kena tutup  and plus paip di luar dia tu teda air.HAMPES.so ndala jadi.kerja aku kemarin time picnic tu ambil gambar orang,makan makan and makan and pegi jalan² kejap di tepi pantai.jelesla jugak banarnya meliat budak² ni mandi,tapi apa boleh buat,zaman budak² sudah berakhir :( kalo dulu mau mandi laut ok jak,lepas mandi tu mau mandi tukar baju pun teda masalah,ani time sda jadi sumandak ni kenalah berjaga² kan,karang turun saham tettttt :p



ouh ya.bf kak line datang labuan.so time picnic tu dorang pergi kacau²la dia.yang paling aku ingat mummy cakap sama ya : " kalo mau masuk dalam family kami kena pandai makan ambuyat,kalo nda nda boleh"

LOL.kesian dia.yang nda menahan bila tengok muka dia makan ambuyat for the first time.siyes aku mau gelak.ada² jakla dorang ni.


sekian sajalah laporan daripada gadis cumil heee.selamat mengerjakan ibadah puasa! ^^

Jul 30, 2011

pinkish

salam.

semalam aku pergi ke rumah mummy.masuk² dalam rumah terus kena kacau:

mummy : ehhh lawanya pink lagi bha suma (sebab aku pakai baju pink,seluar pink and laptop yang aku bawa pun pink!). cuba tingu getah rambut warna pink ka nda 
mama : ntah ehh luan hantap pink jua

haha apa² jakla,aku bahagia dengan warna pink kegemaranku.take care! :p

Jul 27, 2011

nasihat mama..

salam.

mama selalu give me these advices arah kami,and I feel like sharing them with you all..so here goes:

1) bila dapat gaji/elaun, selesaikan dulu hutang-piutang ( bil² tu suma) and then sebelum berbelanja jangan lupa simpan sekurang²nya 10% daripada gaji/elaun tu.contohnya elaun dapat 1000 euros sebulan,so simpan paling kurang 100 euros,nanti boleh guna time emergency.

2) know your limit : kalau tau nda dapat bayar, silalah jangan berhutang.boleh tu boleh berhutang,tapi bila berhutang tu berdisiplinla bayar.contohnya, gaji dalam rm 1000 ja,tapi berangan² mau kereta besar,rumah besar.lepastu ambil loan yang memang kita tau nda dapat bayar tapi sebab hati kata mau ikutkan sajalah kan.that is really a BIG NO.

3) kawal nafsu.silalah bersyukur.ikut nasihat ni,memang hidup akan bahagia jakla.

mama bukanlah orang ekonomi ka apa,tapi aku salute cemana mama uruskan duit in our household.babah selalu cakap yang mama ni menteri kewangan babah.. mungkin kedengaran macam lucu,tapi aku admit yang mama memang menteri kewangan babah yang excellente!

quote mama yang paling aku suka,
"kalo gaji beribu pun tapi boros buat apa,baik lagi kalo gaji 800 tapi pandai berbelanja"

insyaAllah,aku akan try ikut nasihat mama sebab aku nda mau hidup aku dibelenggu dengan masalah duit yang nda abis² sampai ke tua!harapnya apa yang aku kongsikan ni bermanfaatlah yee ;) till then,take care!

Jul 21, 2011

ngada²

salam.

sejak kebelakangan nikan,aku lebih tertarik untuk membaca buku crita yang lebih kepada sejarah.aku memang fan movie cerita dulu²,i mean, cerita yang ada perempuan² yang pakai gaun kembang dengan rambut keritingnya and lelaki² yang segak pakai kot untuk pegi soirée..sampailah aku ternampak satu buku cerita historical ni di amazon haritu,sebelum aku pindah.oleh sebab aku busan,aku belilah buku tu.and then voilà!dari saat tu aku memang xpandang sangatla novel melayu ni and aku rasa xperlu pun aku beli baru sebab skang ni pun aku ada less than 200 novel melayu yang aku collect dari aku form 1 sampailah tahun lepas.soo sekarang ni,mari kita mengumpul novel english plang! ^^


dari novel² tu,mulalah aku angan² mau pergi ke UK,mau liat castle² lama di sana.ouh yeah,aku memang suka dengan castle sebab bila masuk tu aku suka bayangkan kehidupan diorang time tu.and then datang lagi satu idea gila aku: pa kata lepas aku abis study di france ni aku ambil diploma in history plang? ahaks.ngamka tu,chemistry dengan history? hee bagi aku dua² sangat best and exciting with sooo many things to explore! bila aku cakap dengan mama idea teda² aku tu,mama buat muka ble.dia pun fikir aku ni makin teda² kali ngeh²

okai aku nda tau mau cakap pa lagi.skang ni kul 12 tengah malam sda,mama warning sda awal² kalo esokkan ikut ke kedai tidur awal,tapi aku mata ni nda rasa macamkan tidur sda.sambung baca novel la.heeheeheee.till then ;)